Uppe bland molnen, nere i det oförståeliga.

2013-09-17 @ 17:29:00

Nu är vi på hotell Shangri-La, är mitt i Beihai. Här ska vi bo ett tag, någon vecka tills vi hittat en temporär lägenhet innan vår ”riktiga” lägenhet. Det är varmt, och fuktigt, ja runt 32 grader. Trodde att jag skulle smälla av i mina jeans när vi klev ur planet runt 17 idag(kinesisk tid). Allt är annorlunda, såå annorlunda. Jag, vi i familjen, är annorlunda. Långa, blonda och blåögda, vi sticker ut. Folk tittar, det är kul.

Flyget till Peking (Beijing) tog typ 8 timmar, det gick okej. Vi var på Beijings flygplats i 3 timmar innan nästa flyg mot Beihai gick. Tre timmars flygtur till södra Kina, där vi nu ska bo. Vi blev efter några om och men hämtade utav en utav företagets chaufförer. Trött och sliten fascinerades jag utav omgivningarna, alla överlastade elmoppar på gatan, alla djur som betade längs vägen, alla tutande bilar, alla kinesiska solhattar, byggnaderna och språket. 

Vi fick en halvtimme på oss, sedan skulle vi på fest, fest för företaget, en sammandragning utav olika grupper. Europeiska , amerikanska och kinesiska familjer. Men även Kinesiska studenter som ska arbeta på företaget.

Jag fick ett kinesiskt fan. En utav studenterna. Vi pratade på lite och han ryckte upp sin kamera, frågade om han fick ta kort med mig, blonda Svenska tjejen. Vi tog kort, han blev super glad och sa att jag borde gå upp på scenen och sjunga med honom, för honom.. haha, goa lilla kines!

 Det blev ingen sång, men det blev mat, en buffé. Rätterna var otroligt oklara, man åt och fick sedan se vad det smakade. Känna konsistens, känna smak, känna doften. Jag åt något nytt, SAND-MASK i vitlök.. speciellt. Ingen vidare smak. Men heller inte något jag  absolut avskydde. Det serverades även, fiskar med huvuden och en sjögurksgryta. Allt åts såklart med pinnar, vilket var mycket intressant!

 

Nu ska jag sova. Imorgon ska jag ha ”första dagen i skolan”.

En halv dag är avklarad.

Tack för alla lyckoönskningar!

Allt gott till er alla, stor kram.

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena

Vad kul att du är igång med blogging igen!
Herregud så spännande tid ni har framför er där på andra sidan jordklotet! Detta skall jag följa med på.
Lycka till på din första dag i skolan!
Hälsa & stor kram från "norrbagfarna"

Svar: Tack ska du ha Helena! Ska försöka blogga så mycket som möjligt. Jag ska hälsa, hälsa kusinerna!
kram
Fanny Forsgren Vickhoff

2013-09-17 @ 22:06:45
Postat av: Elin

Åh så spännande Fanny! Ser fram emot att läsa om hur ni har det!

Svar: Kul att höra!
Fanny Forsgren Vickhoff

2013-09-17 @ 22:30:40
Postat av: Ida

vilken fin blogg du har!

Svar: Tack så mycket Ida!
Fanny Forsgren Vickhoff

2013-09-23 @ 15:07:51
URL: http://www.idamariaandersson.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0