tuk tuk, tuk tuk, genom ett suddigt ljus, med doften av havets blommor.

2013-09-29 @ 17:42:00

.N.å.g.o.t. .j.a.g. .h.a.r. .m.e.d. .m.i.g. .f.ö.r. .r.e.s.t.e.n. .u.t.a.v. .l.i.v.e.t.

2013-09-27 @ 10:38:29
Igår var en kulturell upplevelse, en livserfarenhet.
Vi åkte på ett skolprojekt, till en internatskola i en by 90minuter bort. På skolan skulle barn/ungdomar "från företaget och välden" snacka om nordisk kultur.. JA Vi skulle berätta för dessa kinesiska 13-15 åringar om Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island..
Huvudsakligen för att kinesiska ungdomarna skulle få prata engelska, men även för att företaget skulle berätta vilka de var och var de kom ifrån.
Det var kineser från företaget som höll i det hela, berättade om norden, frågade,vad jag tycker var omöjliga frågor, som "vilket nordiskt land kommer Andersen från?".(ni vet författaren..)
Läraren pekade på någon, som var tvungen att ställa sig upp och säga svaret på engelska.. De vet ju knappt hur man uttalar Sweden, eller ens räknar till 20 på engelska och så ska dom berätta vilka länder som ligger i norden..
NEJ det kinesiska sättet att lära ut är inget för mig..

Men det var super kul att komma dit och träffa alla! Alla elever var så himla mysiga och trevliga. Det var en tjej som pekade på mina ögon och sa att de var blåa och var super fascinerad, "Beautifuuull". Tjejerna var galna i en finsk kille (typ12år) som var med, han spelade uurrr cool och sa att det alltid var såhär, alla tjejer vill ha honom.

Det var personer som inte vågade titta på oss, det var personer som inte kunde släppa blicken från oss. Man fick kramar och man fick fingrar petade på axlarna..
Vilken grej...

En packe med cyklar...

first time.

2013-09-26 @ 06:06:49
Sitter i skolan. Snart åker vi till en by 90minuter utanför Beihai för att hälsa på en kinesiksskola och prata om nordiskkultur. Det sägs att många utav barnen i byn aldrig sett en västerlänning förut, så ska bli kul att se hur de regagerar, hoppas på att få massa bra bilder.
Bjuder på någon slags bild sålänge... Vi hörs!

Det är ingen barnlek.

2013-09-24 @ 13:15:54
Sitter här på hotellrummet och försöker lära mig kinesiska.
Frukter, maträtter o grönsaker... måste börja någonstans.

la la la langa hit.

2013-09-23 @ 15:45:50
En söndag fylld utav plugg och pool. Lite mat hit lite mat dit. Och nu är vi här.

Så nära, men så långtborta... tänkte på Gagnef. #tillbaka:blick

2013-09-22 @ 07:13:35
Något från kyrkofesten i Gagnef, sista Fredagen i Sverige.

Vilka fina människor alltså.

följ med mig, kom med mig, jag tar hand om dig... bakom galler, blir du mentalsjuk.

2013-09-21 @ 16:05:00
Lördag, kära goda Lördag.. Frukostbuffén bjöd på mumms innan vi cyklade ut i en 32gradiga luften. Nu var det Orientering (för distansutbildning i idrott) blandat med sitesing som gällde. När man nu ska följa en karta tänkte mina kära föräldrar att man lika gärna kan åka till intressanta ställen, vilket var en himla bra idé. Kontrollerna var vid olika ställen, som fiskmarknader, restauranger, djur- och växtmarknaden, shoppingcenter och andra (för mig) nya platser.
Beihai är ett fint ställe. Såg massor utav saker som fascinerade, upprörde och förvånade mig.

Djurmarknaden var nog värst.. att se alla dessa djur trängas och gny i burarna.. Jag ville bara ta hand om alla. Rädda dom.. ge kärlek, mat, vatten, svalka dem och låta alla springa fritt, snabbare än de någonsin gjort... Låta dem flyga högre än de trodde var möjligt..
Säger bara HEMSKT.

Efter tre timmar på cykel vilade vi vid poolen, i ett tag, heeelt okej.

Nu har även mor och far skaffat blogg tillsammans, följ dem om ni är sugna: http://mathiasasa.blogg.se/
  torkar fisk på gatan...

en smak utav ett torkat sinne.

2013-09-20 @ 17:44:00
Gick till en mataffär, där man kan köpa allt från torkade maskar, fiskar och kycklingfötter till chips med potatis smak och blåbär med lakritssmak. Såklart även ris, alkohol (öl=glad pappa) och massa annat oförståeligt.
På kvällen gick vi till gamla stan i Beihai och åt på en fantastiskt vacker restaurang, älskar stilen på stället!
Imorgon Lördag, massa plugg kvar....

Sist men inte minst en stolt pappi, vid vår ny inköpta bil...(glöm det)

.d.a.g.2.

2013-09-19 @ 17:11:41
Skolan går vidare, förutom mitt distansarbete så har de "äldre barnen" och jag en kurs i Kinesiska en timme per dag. På dessa två lektionerna jag varit på hittills borde jag lärt mig massor.. MEN det är så oerhört svårt! Allt låter så långt ifrån ord man kan komma, bara massa ljud. Det är ett vackert språk, absolut, men himla krångel att få in orden i skallen! Tur att jag har några 13åriga tjejer som sitter bredvid mig och berättar exakt vad jag ska göra... Får ge det lite tid, förväntar mig inte att allt ska sitta efter 2 timmar.

Mina goa föräldrar hade ledigt idag, pga en kinesisk röddag, så de låg vid polen när jag kom hem..
Fick Sushi till eftermiddags snack innan det blev mer plugg och sen en löprunda längs stranden. Väldigt fuktigt och varmt, huden pulsade.
Massvis utav familjer på stranden som åt kvällsmat, tände grillar och raketer.
Förutom att någon sa "hallo" lite då och då, så blev vi stoppade utav en tjej som bad om att få ta ett foto tillsammans med oss. Andra gången någon tar foto pga att vi är utlänningar. haha, kul.

livet tjuter vidare.

2013-09-18 @ 16:20:27
Jag kom över gatan!
I skolan fick jag en rundtur i de två skolbyggnader vi är i, (med vi så menar jag alla barn till de som jobbar på mina föräldrars företag) och lite skolmaterial, som dator, pennor, pärmar osv. Jag sitter i ett rum tillsammans med en tjej från Finland, en flicka från Amerika och en kille från Sverige, alla pluggar på distansprogram till olika skolor. De andra yngre ungdomarna och barnen, får lektioner utav lärare. Mysiga människor, fina lokaler.
Runt två så blev jag upphämtad utav föräldrarna mina, vi åkte och kollade in en lägenhet som vi ska bo i temporärt. Fin lägenhet på 23dje våningen,  väldigt "steril" dock, med enkla möbler och hårda sängar. Men med lite kärlek går allt att fixa!
Vi kollade in vad hotellets gym hade att bjuda på, musklerna kommer att skrika imorgon..
Sedan bar det ut på äventyr på de tutande hjulingarna på gatorna för att hitta mat.Det blev en restaurang mamma provat på tidigare. Ingen kunde engelska på restaurangen, så vi fick peka i menyn, mua och kackla för att få veta om det var ko- eller kycklingkött.
Jag beställde vatten "water", blev med dragen till kylen för att peka på vad jag ville ha, Inget, vatten det blev sprite. Servitriserna var så söta, skrattade åt oss när vi försökte förklara och när vi åt med pinnar. De blev över lyckliga när de fick va med på kort. Underbara.
Två 600ml öl, en sprite och all mat för 150kr. Det är ganska billigt här...

Det är så speciellt hur alla tittar! Barn kan börja gråta, människor vänder sig om, vissa säger "Welcome to China!" och andra granskar mig från hår till skosulor.

Det är väl sådant man vänjer sig vid!

En natt. En frukost.

2013-09-18 @ 02:25:52
Kom precis upp till rummet från en go hotellfrukost. Kan leva med den några dagar till, älskar frukost!
Nu ska jag rakt över gatan till huset vi ska plugga i. Är fett nervös över att gå över gatan, de kör som tuppar.
Lite jetlag är man..

Uppe bland molnen, nere i det oförståeliga.

2013-09-17 @ 17:29:00

Nu är vi på hotell Shangri-La, är mitt i Beihai. Här ska vi bo ett tag, någon vecka tills vi hittat en temporär lägenhet innan vår ”riktiga” lägenhet. Det är varmt, och fuktigt, ja runt 32 grader. Trodde att jag skulle smälla av i mina jeans när vi klev ur planet runt 17 idag(kinesisk tid). Allt är annorlunda, såå annorlunda. Jag, vi i familjen, är annorlunda. Långa, blonda och blåögda, vi sticker ut. Folk tittar, det är kul.

Flyget till Peking (Beijing) tog typ 8 timmar, det gick okej. Vi var på Beijings flygplats i 3 timmar innan nästa flyg mot Beihai gick. Tre timmars flygtur till södra Kina, där vi nu ska bo. Vi blev efter några om och men hämtade utav en utav företagets chaufförer. Trött och sliten fascinerades jag utav omgivningarna, alla överlastade elmoppar på gatan, alla djur som betade längs vägen, alla tutande bilar, alla kinesiska solhattar, byggnaderna och språket.

Vi fick en halvtimme på oss, sedan skulle vi på fest, fest för företaget, en sammandragning utav olika grupper. Europeiska , amerikanska och kinesiska familjer. Men även Kinesiska studenter som ska arbeta på företaget.

Jag fick ett kinesiskt fan. En utav studenterna. Vi pratade på lite och han ryckte upp sin kamera, frågade om han fick ta kort med mig, blonda Svenska tjejen. Vi tog kort, han blev super glad och sa att jag borde gå upp på scenen och sjunga med honom, för honom.. haha, goa lilla kines!

Det blev ingen sång, men det blev mat, en buffé. Rätterna var otroligt oklara, man åt och fick sedan se vad det smakade. Känna konsistens, känna smak, känna doften. Jag åt något nytt, SAND-MASK i vitlök.. speciellt. Ingen vidare smak. Men heller inte något jag  absolut avskydde. Det serverades även, fiskar med huvuden och en sjögurksgryta. Allt åts såklart med pinnar, vilket var mycket intressant!

Nu ska jag sova. Imorgon ska jag ha ”första dagen i skolan”.

En halv dag är avklarad.

Tack för alla lyckoönskningar!

Allt gott till er alla, stor kram.

Farväl fosterland, hej mittens rike.

2013-09-16 @ 19:33:04
Bältet är fast spänt på säte 42A. Nu lyfter vi. Upp, mot nya äventyr!

HEJDÅ MINA FINA tjejer, vi ses snart.

2013-09-14 @ 11:52:37
En hejdåfika, ni är för mysiga.

Gymnasieparty. En färgglad afton.

2013-09-10 @ 13:53:29
För en vecka sedan var det ännu en fest på Domherrestigen.

En Vecka.

2013-09-09 @ 20:31:29
Hej fina ni, det pågår mycket nu!

PLUGG.PACKNING.VÄNNER.FARVÄL.FESTER.LOPPIS.PASS FIXNING. PLANERING. ja lite utav allt.
Plugget går helt okej, inser att detta kommer att bli svårare än jag tror! Och att det kommer att kräva så oerhört mycket tid! Fast det gör ju skolan, hade nästan glömt det, efter det ganska lugna året i Australien. Jag har även fixat två giltiga pass. För när jag åker ut ur Kina så går även min visa ut. Alltså så behöver jag två pass,för att kunna ansöka om visa men samtidigt ha en pass när jag "går på gatan".
Datumet på flytten är ändrat, vi flyttar den 16 September. Det vill säga om en vacker vecka. I början kommer vi att bo på hotell då vår lägenhet som vi ska bo i under året inte är färdig byggd.
Just nu är det 27-30grader och ganska fuktigt i Beihai, staden där vi ska bo. Ska bli ganska skönt att komma dit, även om sommarvärmen verkar vara tillbaka!
Nu väntar en hård sista vecka, med mer packning och farväl. Men Kina snart kommer vi!