Det + Det bildar skolan.

2012-09-24 @ 09:44:07
Hjälpte en fin tjeja i Sverige med ett skolarbete som handlade om den Australiensiska skolan. Så jag tänkte skriva något liknande till er. Det finns säkert någon som är intresserad utav hur det fungerar!
Så vart ska jag börja... Vi har skoluniform, min består utav en blå tjocktröja, en vit piké, en rutig kjol och svarta skinnskor. Varje dag börjar klockan 9, för alla på hela skolan. Dagen består utav 6 lektioner på 50 minuter, och är uppdelad i 3 delar. Så en del med 2 lektioner sedan 20min rast, nästa del med 2 lektioner, lunch på 45min följt utav 2 lektioner. Slutar 15.15 varje dag. Schemat är uppbyggt lika dant för alla på skolan. smileAlla väljer individuella subjects, efter som att man har lektioner på samma tider så är det bara att välja och vraka mellan ämnen. Det gör också att man inte tillhör en speciell klass, bara en årsgrupp.
Vi har en sådan där högtalare (typiskt filmer) så det ringer en klocka vid varje start och slut på lektionerna. Det jobbar även en dam som ropar ut olika ärenden, typ "can Fanny come to the office please" och "there are hot dogs for sale in the cafeteria".. massa random saker.
Alla kallar lärarna för Mr, Miss eller Mrs "blabla"..(efternamn). Man får ingen skolmat så alla har med sig mackor eller annat tråkigt.. smile
Man kan få kvarsittningar, och med för många kvarsittningar så blir man hemskickad från skolan under några dagar, som "straff".. (inte mycket till straff om du frågar mig?)
På min skola här så går det kids från år 8 till 12, så det är inte ett gymnasium på samma sätt. Vilket gör att vi blir behandlade mer som barn, vilket suger.. hehe. men men. Jag tycker inte skolan är speciellt svår, jag läser matte med elever i samma ålder och jag gjorde den matten för ett år sedan, så det är ganska laid back.
Den Australiensiska skolan åker dock på fler utflyckter och rör sig ur klassrummet oftare, vilket är toppen! Skolan har även egna höns, några växthus och alla på skolan har en liten laptop som man använder under lektionerna.
 
Har fixat några bilder från skolans hemsida, så här ser det mer eller mindre ut. Massa små byggnader, och alla spenderar raster utomhus efter som det är fint väder himla ofta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0